Burgemeester Jan Peeters wil zo snel mogelijk met zijn collega's uit Grobbendonk en Vorselaar rond de tafel zitten over het sluikverkeer op Het Heiken en Lenteheide. Dat zijn 2 straten in het grensgebied van deze 3 gemeenten.

Het gebied tussen Herentals, Vorselaar en Grobbendonk is een mooi natuurgebied met bossen en open ruimte dat duizenden fietsers en wandelaars aantrekt. Het is verkeerstechnisch ook al vele jaren verboden voor autoverkeer, uitgezonderd plaatselijk verkeer.

Er komen de laatste jaren meer en meer klachten over intensief verboden autoverkeer in deze straten, over conflicten met fietsers en wandelaars en overdreven snelheid.

Op vraag van de burgemeesters van Herentals, Vorselaar en Grobbendonk heeft de politiezone Neteland in de voorbije maanden verkeerscontroles en tellingen gedaan. Daaruit blijkt duidelijk dat de verkeerssituatie in deze zone voor plaatselijk verkeer problematisch is, en maatregelen vereist. Burgemeester Jan Peeters dringt aan op spoedig overleg tussen de 3 gemeentebesturen om ingrijpende maatregelen.

Cijfers met de vaststellingen van de lokale politie Neteland:

- tot 70% van het verkeer is doorgaand verkeer (en dus verboden), en geen plaatselijk verkeer. Vooral op het Heiken richting Herentals, en op de Lenteheide is dit uitgesproken.

- Deze zone is een zeer drukke fietsroute, en de vermenging van het verboden autoverkeer met deze fietsers op de smalle bos- en landbouwwegen is problematisch.

- Bij alle vastgestelde ongevallen met gekwetsten zijn fietsers betrokken.
- Op school- en werkdagen begaat meer dan 20% van de auto’s een zware snelheidsovertreding.
- En er worden relatief weinig (enkele tientallen) pv’s op overtreding van het plaatselijk verkeer uitgeschreven.

De zone telt een tiental recreatieve en toeristische attractiepolen (manèges, camping, taverne, kinderboerderij, Bloso, Watermolen….) en bijna iedereen die door de politie wordt gecontroleerd op “plaatselijk verkeer” heeft wel een of ander goed excuus dat hij in die zone moet zijn. Een efficiënte controle op “plaatselijk” verkeer in die zone van meer dan 6 km lengte is dan ook zeer moeilijk en juridisch moeilijk afdwingbaar.

“ We moeten dan ook meer drastische ingrepen in de verkeersregeling overwegen”, stelt Peeters. “ Enkelrichting invoeren in enkele straten, wegen fysiek afsluiten met palen ? Voor mij moeten die opties op tafel komen. De verkeerssituatie in dat gebied loopt uit de hand, en fietsers en wandelaars moeten in deze toeristische zone voorrang krijgen, en beschermd worden. We hadden even gehoopt dat met het einde van de werken aan de brug in Grobbendonk het verboden sluikverkeer zou afnemen, maar niets is minder waar gebleken. We mogen dat niet langer op zijn beloop laten.'